Pilotem letadla Cirrus na zkoušku

cirrus_sr22t

Moderní technologie, špičková avionika, interiér luxusního vozu a výkony hodné obdivu, to a mnohem víc je letadlo Cirrus.

Vyzkoušejte si řídit komfortní letadlo Cirrus SR22

Cena 19 200 Kč
20 minut pro 3 osoby | letadlo Cirrus SR22 | PRAHA | BRNO

RYCHLOST 340 km/hod
POSÁDKA 4 osoby
MOTOR 315 koní
DOLET 1200 nm

O akci Pilotem Cirrusu na zkoušku

Chcete si vyzkoušet řídit letadlo? A chcete to nejlepší? Pak pro vás máme připravené moderní letadlo Cirrus SR22, které si v rámci zážitkové akce Pilotem letadla Cirrus na zkoušku můžete vyzkoušet sami pilotovat. Samozřejmě pod dohledem našeho zkušeného instruktora z letecké školy, který poletí s vámi a bude vám pomáhat a radit. Přecijenom je tam těch hejbátek a čudlíků hodně :-) Ale nebojte, vše vám kapitán podrobně vysvětlí. Letadlo Cirrus je nabité pokročilou avionikou a má luxusní pohodlný interiér. Uvidíte, že se vám z letadla vůbec nebude chtít vystupovat :-)

Předletový briefing

Začneme předletovým briefingem, kdy si budeme cca hodinku povídat o řízení letadla sidestickem (co to je se dozvíte v informačním sloupečku vlevo), o základech letu a jak se s letadlem provádí jednoduché manévry, vysvětlíme si jednotlivé přístoje a upozorníme, které hodnoty je opravdu důležité sledovat, probereme navigaci a jak vlastně s takovým letadlem správně přistát. Dozvíte se základy toho, co všechno pilot musí vědět a znát než může začít řídit takový špičkový stroj jako je Cirrus SR22. Poté se přesuneme k letadlu, kde společně provedeme předletovou prohlídku a můžeme starovat! Foto ze zážitkové akce pilotem letadla Cirrus zkoušku

Vyzkoušíte si řídit opravdové letadlo za letu

Po startu v bezpečné výšce převezmete řízení letadla a dál už je to na vás! :-) Ale nebojte, váš pilot-instruktor vám samozřejmě bude radit a pomáhat :-) Během letu budete mít za úkol pilotovat letadlo, vyzkoušíte si základní jednoduché manévry jako jsou zatáčky, změny výšky a to nejtěžší – zkusíte letět s letadlem aspoň chvíli rovně… :-D Budete nastavovat přístroje a samozřejmě jako správný 1. důstojník vše kontrolovat po kapitánovi letadla! :-) Let trvá cca 20 minut ale dá se samozřejmě po domluvě prodloužit. Letadlo Cirrus je navržené pro komfortní cestování a přepravu osob z bodu A do bodu B, proto ho nasazujeme zejména na delší lety např. do Chorvatska, Benátek, Innsbrucku apod. Takže až budete přemýšlet o prodloužení a trase letu, tak tady máte pár tipů na báječný letecký výlet :-) Zážitkové akce Pilotem na zkoušku létáme s více letadly a vrtulníky Více o jednotlivých variantách zde: Pilotem letadla Cessna Pilotem vrtulníku Let na Ruzyň Pilotem UL letadla

Záleží nám na vaší bezpečnosti

Váhové limity a jiná omezení

Pilotem na zkoušku pro 1 osobu - max. váha účastníka 100 kg

Pilotem na zkoušku pro 3 osoby - max. váha posádky (3 účastníci) 250 kg

Minimální věk účastníka zážitku Pilotem na zkoušku, který si bude zkoušet řízení je 15 let u UL letadla, resp. 16 let u velkého letadla Cessna/Cirrus nebo u vrtulníku.

Minimální věk neřídícího účastníka doporučujeme od 5 let. Menší děti si let ještě moc neužijou. Doporučujeme dětem vzít z auta podsedák a z bezpečnostních důvodů musí děti sedět připoutané na svém vlastním sedadle (nelze je mít na klíně).

Maximální věk bez omezení :-)


Nejste-li si jistí nebo vážíte více, než jsou výše uvedené limity, ZAVOLEJTE NÁM a zkusíme společně nalézt vyhovující řešení ;-)

Co to je letadlo Cirrus

Historie tohoto letadla není dlouhá a spadá do poloviny devadesátých let. Tehdy, v březnu 1995 vzlétl u společnosti Cirrus Design Corporation první prototyp letadla označeného SR20. Po intenzivních zkouškách se od počátku roku 1998 rozběhla sériová výroba a letoun se stal rázem vážným konkurentem ostatním letadlům této kategorie na světových trzích. Některé konstrukční prvky jsou na první pohled lehce neobvyklé.

Cirrus SR22 GTS X Edition

Z velké části je to však způsobeno konzervativním myšlením konstruktérů a jejich pohledem na letectví. Výhody jednotlivých zvolených řešení dokonale poznáte, až když je využíváte. Rázem zjistíte, že u tohoto stroje plně platí pravidlo – v jednoduchosti je krása neboli „user friendly“. Při užívání je patrné, že konstruktéři se od samého počátku dokázali vcítit do potřeb pilotů-uživatelů a jednoznačně věděli, co od letadla očekávají. Vzniklo tak letadlo, které je pohodlné a jednoduše ovladatelné jak při dlouhých obchodních letech, tak při rekreačním létání pro radost. To vše s maximální mírou bezpečnosti a vysokými výkony dosaženými s přiměřenými náklady.

Jedním ze základních znaků letadel Cirrus, vyráběných v současnosti ve třech základních typových řadách, je zajištění bezpečnosti a zároveň i komfortu plně srovnatelného se současnými luxusními automobily. Zatím jako jediný nabízí výrobce úplně novou úroveň bezpečnosti a komfortu, kterou v letectví nenajdeme u žádného jiného stroje v kategorii malých cestovních a sportovních letadel. K dobrým letovým charakteristikám velkou měrou přispívá i konstrukce celokompozitového křídla s kevralovým nosníkem, jehož vývoji věnovali konstruktéři letadla velkou péči. Vzhledem k propracovanému aerodynamickému tvaru spojenému s výkony pohonných jednotek předčí Cirrus rychlostí letu ostatní letadla ve své kategorii. Otázkou při vývoji však bylo, jak dosáhnout i dobrých letových vlastností na malých rychlostech. Výsledkem vývoje je křídlo, které je složeno ze dvou profilů. Jeden profil (bližší kořene křídla) umožňuje hladký let na vyšších rychlostech, druhý profil (dál od kořene křídla) zabezpečuje letové vlastnosti a manévrovatelnost při malých rychlostech.

cirrus2

Tři základní typové řady se odlišují především pohonnou jednotkou. Základní model SR20 pohání plochý motor Continental IO-360-ES o výkonu 200 koní s dvoulistou autonomní vrtulí. Výkonnější verzi SR22 pak pohání motor Continental IO-550-N o výkonu 310 koní s třílistou autonomní vrtulí. Především pro lety ve vyšších letových hladinách je určena verze Turbo vybavená také motorem Continental IO-550-N, ale doplněným turbonormalizačním systémem. Nejedná se však o klasicky přeplňovaný motor, ale pouze doplňovaný na tlak do 1 atm, a to až do letové hladiny FL 180. Tímto technickým opatřením se motor také méně opotřebovává a je jednoduchý na obsluhu. Piloti Cirrusů neznají pojem „OVER BOOST“ s červeným varováním. V základní výbavě modelu Turbo je navíc pro lety ve vyšších výškách zabudován kyslíkový systém, což zvyšuje jeho využití téměř za každého počasí.

Na základě negativní zkušenosti jednoho z tvůrců Cirrusu ze srážky s jiným letadlem, je od samého počátku výroby tohoto typu již v základní výbavě jedinečný padákový záchranný systém – CAPS (Cirrus Airframe Parachute System). Ten, v případě potřeby, snese celé letadlo i s posádkou na zem. Ve složeném stavu je umístěn v celokompozitovém trupu za kabinou, pod ztenčeným potahem trupu a lany je upevněný na přední motorovou přepážku a stabilizačním popruhem i ke svislé ocasní ploše. Po zatažení ovládací páky „splachovadla“ umístěného na stropě kabiny je celý systém inicializován a letadlo se pod vrchlíkem snáší s mírně zvednutou přídí k zemi. K bezpečnému přistání na padáku pak přispívají i odolná sedadla schopná vydržet přetížení až 28 G a také robustní ocelové pružiny hlavního podvozku, které se u snášejícího se stroje dotknou země jako první. Na plné otevření systému je potřebná výška přibližně 400 stop a maximální prokázána bezpečná rychlost letu pro použití systému je 133 KT (cca 240 km/h). Z celkového počtu vyrobených a provozovaných letadel je v současné době registrováno 18 případů úspěšného použití CAPS, při nichž bylo zachráněno 36 členů posádek. Vyskytlo se i několik neúspěšných případů, ale vždy se jednalo o pozdní rozhodnutí použít záchranný systém.

cirrussr20

O tom, že výrobce dbá na bezpečnost, svědčí i další prvek zvyšující v případě nehody šanci na přežití posádky. Jsou to, v letectví zcela neobvyklé, airbagy umístěné v popruzích předních sedadel. Ty, podobně jako v automobilu, tlumí následky v případě čelního nárazu. Ke zmírnění možnosti poraněním při nárazu přispívá i ovládání letadla vyřešené tzv. sidesticky umístěnými podobně jako u dopravních letadel Airbus 320 po stranách pilotního prostoru. Řízení s příčným i podélným vyvážením na řízení také zaručuje nerušený pohled na celou přístrojovou desku.

Dalším z prvků směřujícím ke zvýšení bezpečnosti letadla, je možnost instalace ochranného systému proti námraze. Ten pracuje na principu distribuce glykolové kapaliny na kritická místa. Náběžná hrana je v případě použití odmrazovacího systému vyrobena z tenkého titanového plechu, jehož povrch má velké množství laserem vyrobených mikropórů, do kterých je v případě potřeby čerpadlem vtlačena kapalina na bázi glykolu, tvořící po hloubce profilu mikroskopický ochranný film proti námraze. Doba maximálního použití odmrazovacího zařízení je 110 minut v režimu Normal a 40 minut v režimu Max.

Protože stávající odmrazovací zařízení TKS (ice protection system) není certifikováno do podmínek známé námrazy, stává se dalším vývojovým krokem zvyšujícím bezpečnost Cirrusu jeho zlepšení zakončené plnou certifikací pro provoz za podmínek známé námrazy. Nový systém označený FIKI má v porovnání s TKS i odmrazování stabilizátoru a ostřikovače čelního skla. Součástí systému je také záložní čerpadlo a osvětlení náběžné hrany křídla a ocasních ploch. Dvojnásobné zvětšení rovněž doznala u FIKI i nádrž na glykol. Nové dokonalejší odmrazovací zařízení FIKI je standardně dodáváno od modelového roku 2009 pro modely SR22 GTS a Turbo. Plná certifikace systému byla v USA dokončena 21. dubna 2010.

cirrus6

Při nastupování uživatele překvapí velké dveře kabiny. Nastupování na zadní sedadla je tak velmi pohodlné. Cestující se nemusí nijak mačkat a bez potíží se může postavit při otevřených dveřích i na zadní podlaze. Pak se pohodlně posadí do zadního dvojsedadla. Pohodlí všech, kůží potažených, sedadel, společně s celkovými vnitřními rozměry čtyřmístné kabiny, kdy šířka dosahuje 1,24 m výška 1,27 m a délka 3,30 m, zaručuje i při několikahodinovém cestování pohodlí srovnatelné s business třídou, a to dokonce i pro lidi s americkou velikostí XXXL. Navíc při plném posunutí předního sedadla dozadu je na místech cestujících stále dostatečný prostor i pro dlouhé nohy cestujících.

Cirrus má na první pohled neobvyklé řízení. Tzv. sidesticky – umístěné na bocích přední části kabiny jsou výborně ergonomicky řešené a přirozeně „sednou“ do ruky. Jsou zároveň vybaveny trimem podélného i příčného řízení ovládaného intuitivně palcem. Tímto trimem ovládaným pouze palcem se po převážnou dobu letu Cirrus i řídí. Na středním panelu mezi piloty je umístěno ovládání vrtule spojené s ovládáním výkonu motoru. Vrtule je autonomní, ovládána automaticky na základě procent nastaveného výkonu motoru.

cirrus9

Přední kolo tříbodového nezatažitelného podvozku je volně otočné a postrádá, u většiny jiných typů obvyklé, řízení. Při pojíždění po zemi je Cirrus řízen pomocí brzd hlavního podvozku s ovládáním umístěným na pedálech řízení. Jedná se o, na první pohled, neobvyklé, ale funkční ovládání a lze si na něj velmi lehce zvyknut.

Letadlo je přirozeně stabilní a výborně ovladatelné. V momentě, kdy se při vzletu nastaví plný výkon motoru, lze směr jednoduše ovládat pomocí směrového kormidla. Žádné potíže nečiní ani boční vítr, neboť kormidlo je dostatečně účinné. Prokázaná kolmá složka větru dosahuje 20 kt, ale praxe ukázala, že vzlet a přistání s bočním větrem do 30 kt nečiní žádné komplikace. Štěrbinové vztlakové klapky mají celokovovou konstrukci i potah a jsou elektricky stavitelné do polohy 16° a 32°. Obdobnou konstrukci mají i křidélka a pohyblivé části ocasních plocha.

cirrus10

Již od samého počátku byla letadla Cirrus projektována pro použití integrovaného elektronického přístrojového systému. Svým přístrojovým vybavením a systémy připomíná Cirrus moderní dopravní letadla. Doposud standardní vybavení se skládá z avioniky Avidyne opatřené dvěma vícefunkčními displeji. Systémy Avidyne se těší velké oblibě z důvodu jednoduchosti a přirozeného ovládání a v kombinaci s dokonalým zdvojeným přístrojem Garmin GNS 430 jsou perfektní kombinací pro piloty všech úrovní.
U nejnovějších modelů lze objednat moderní avionikou Perspective vyvinutou firmou Garmin speciálně pro letadla Cirrus na bázi dnes již hodně rozšířeného systému Garmin 1000.

cirrus5

Standardem obou avionik je systém varování před srážkou s terénem – TAWS (Terrain Awareness Warning system) a dále zobrazování elektronické podoby map Jeppesen s určením polohy letadla – TCAS (Traffic Collision Avoidance system).

V kabině jsou standardně umístěny dva velkoplošné displeje. Jeden funguje jako primární PFD (Primary Flight Display) a navigační ND (Navigation Display). Na jeho obrazovce jsou zobrazovány základní letové a navigační údaje. Druhý multifunkční displej MFD (Multi-Function Display) zobrazuje navigační nebo přibližovací mapu a po přepnutí zobrazuje podrobná data pohonné jednotky.

cirrus11

Použitím avioniky Perspective nastavil Cirrus nový standard s technologiemi používanými v proudových letadlech. Je vybaven dvojitým systémem AHRS, 12palcovou obrazovkou. Spolu s technologií SVS – Syntetic Vision System (plastický GPS 3D model terénu s projekcí do PFD) nabízí pilotům jedinečný přehled o situaci letadla, s možností zástavby EVS – Enhanced Vision System s infrakamerou. Dalším výrazným prvkem je dokonalý sofistikovaný autopilot s tlačítkem LVL (přezdívaný „PANNIC BUTTON“), který po zapnutí v případě ztráty prostorové orientace pilota vyrovná letadlo do bezpečné polohy. Ke komfortu letu přispívá plnohodnotná alfanumerická klávesnice. Všechny prvky avioniky Perspective značně snižují zatížení pilota a ještě více zvyšují bezpečnost.

cirrus3

Jednoznačně se potvrzuje, že Cirrus je zkonstruován ve znamení jednoduchosti, bezpečnosti a ve snaze co nejvíce zpříjemnit jeho používání. Na 1000 letadel připadá 0,9 nehody s fatálními následky. Během sériové produkce letadla byly vyrobeny téměř čtyři tisíce letadel, z nichž přibližně 800 je provozováno v Evropě. Toto číslo se dosud nikomu nepodařilo překonat a výsledky jsou o to zajímavější, že Cirrus si musel své jméno vybudovat úplně od nuly, neboť neměl za sebou žádnou historii. V České a Slovenské republice jich létá přibližně 15.


Video z akce na letadle Cirrus SR22

Další videa najdete ZDE


Co všechno umí Cirrus

Synthetic Vision

Pokročilá avionika s 3D zobrazením výšky okolního terénu. Při špatném počasí skvělý pomocník.

Infrakamera

Takové noční vidění pro přistání v noci. Asi by se dala využít i pro tepelně naváděné rakety, ale nezkoušeli jsme.

Protisrážkový systém

Znáte to, důvěřuj ale prověřuj. Sice pracovníci řízení letového provozu většinou letadla nesrážejí, ale když už na vás nějaké to letadlo v protisměru vybafne, je lepší na palubě tento systém mít.

Odmrazování

Námraza je pro letadlo velmi nebezpečná věc, proto když jsme se rozhodovali čím letadlo vybavit, odmrazování pro nás byla jasná volba.


Klimatizace

Udrží vás chladnými až dostanete letadlo do ruky a adrenalin stoupne.

Satelitní telefon

Můžete zavolat mamince, že zrovna kroužíte nad barákem.

Detekce blesků

Letadlo sice létá jak namydlený blesk, ale blesk ve vzduchu opravdu potkat nechceme.

Padákový záchranný systém

Kupovat padáky pro každého člena posádky se nám zdálo drahé, tak jsme koupili éro, které má jeden padák pro celé letadlo.

Dárkový poukaz

Na akci Pilotem letadla Cirrus na zkoušku vám rádi vystavíme dárkový poukaz v krásné dárkové krabičce. Dárkový poukaz vám pošleme poštou, vy ho předáte obdarovanému a ten si sám domluví termín letu.

Dárkové balení obsahuje poukaz na let vytištěný na tvrdém křídovém papíře, brožurku s realizačními pokyny s informacemi k letu a mapičkou, kam se před letem dostavit a pevnou dárkovou krabičku.

Dárkový poukaz má platnost 12 měsíců, ale pevně věříme, že tak dlouho obdarovaný stejně nevydrží čekat :-D Náš zážitek Pilotem na zkoušku je úžasný dárek pro každého chlapa :-)

Dárkový poukaz na akci Pilotem letadla Cirrus na zkoušku můžete objednat zde:

Napsali jste nám


Létání s námi se líbilo